Szeptember 17-23 között 6 ország (Ausztria, Németország, Svájc, Csehország, Törökország és Magyarország) összesen 76 csapata küzd meg Csopakon az Európa Bajnoki címért és a Festina által az EB tiszteletére kiadott limitált F20662 Pirat Edition órákért.
Az egyik legmenőbb, legnépszerűbb hazai versenyosztályban küzd a legtöbb magyar bajnok, de Világ- és Európa-bajnok vitorlázók, Kékszalag győztesek számára is presztízsértékű a részvétel. Utoljára éppen 10 évvel ezelőtt rendezett Magyarország Európa Bajnokságot ebben a hajóosztályban, akkor Németország egysége végzett a dobogó tetején, idén a hazai egységek nagyon készülnek arra, hogy itthon tartsák bajnoki címet.
A limitált, a hajóosztály logójával díszített számlapos, hátlapjába lézergravírozással került feltüntetésre a sorszámozás illetve az EB helyszíne és éve. A 60 darabos limitált példányszámban kiadott PIRAT EDITION órák díszdobozait az verseny logója teszi különlegessé. A versenyzők , érdeklődők számára még korlátozott számban érhetőek el az utolsó példányok!
Zárónap, Díjkiosztó:
NÉMET ARANY, MAGYAR EZÜST A KALÓZ EURÓPA-BAJNOKSÁGON
Az utolsó napon bőséges csapadék áztatta a parton a mezőnyt. A rendezőség folyamatosan mérte a szelet a versenyterületen, de nem tudott pályatűzésre alkalmas szél kialakulni, így Sipos Péter versenyvezető nem sokkal dél után véget vetett az Európa-bajnokságnak. Ennek köszönhetően a pénteki három futammal kialakult eredmény egyben a végeredmény is lett. Az Európa-bajnoki címet a német Billerbeck-Raithel kettős szerezte meg a magyar Sallai-Payr kettős és az ugyancsak német Thoroe-Berdt egység előtt. Az első hatban a további helyeken a német Stefan Theuerkauf és Cora Theuerkauf, a magyar színekben versenyző Ian Ainslie és Weöre Márta, majd a szintén német Donald Lippert és Phyllis Lippert zárt.
Érdekesség, hogy így a 2004-es athéni olimpián részt vevő magyar női 470-es egység mindkét tagja versenyzett és mindketten – külön egységek tagjaként – az első hatban végeztek a Kalóz EB-n.
Forrás: hunsail.hu
4. versenynapon történtek:
Német vezetés, magyar egység a dobogó második fokán.
Három, friss szélben lebonyolított futammal folytatódott Csopakon a Procelero SE rendezésében futó Kalóz Európa-bajnokság. A nap végére a két futamot is megnyerő német egység vette át a vezetést Sallaiéktól, akik a második helyen folytathatják a versenyt. A nap utolsó futamára megerősödő szélben több egység is borulást szenvedett.
Pénteken „teljes napot” vállalt a csopaki kalóz EB mezőnye, azaz mindhárom tervezett futamot sikerült megrendeznie a Sipos Péter vezette rendező csapatnak. Az előző délutáni viharból maradt déli-délnyugati szelet a prognózisok egész napra kitartónak jelezték, így a terv szerinti 10 órakor el is ment az ötödik futam rajtja 200 fokra kitűzött pályán 10 csomós szélben. A nagyjából vízközépre elhelyezett pálya azonban megtréfálta a rendezőket, a szél ugyanis mintegy 70 fokot fordult jobbra, így a második cirkáló szakaszban a „már jól bejáratott” November lobogó, azaz a futam félbe szakítása következett.
A versenyterületen már jól láthatóan izmosodott a tihanyi szorosból érkező délnyugati szél, de még nem tudott teljesen az északnyugatiasodó áramlás fölé kerekedni, így a rendezőhajó bő másfél kilométerrel délebbre költözött, majd kábé ugyanennyivel közelebbre is helyezkedett a tihanyi csőhöz.
Ezt követően a szél „beállt” 220 és 240 fok közé, így kis változtatásokkal zsinórban futott három futamot a mezőny a 8 és 15 csomó közötti erősségű szélben. Az ötödik – a napi első – futamban még szükséges volt a futamon belül módosítani a cirkáló pályajelet, a további futamok már változtatás nélkül futottak – illetve a kapu precíz elhelyezésével korrigálta a rendező a szélirány apróbb változásait.
A napi utolsó futamra 15 csomó fölé is frissült a szél, ennek néhány egység már komoly kárát látta, több hajónak borulást is túl kellett élnie.
Annak ellenére, hogy a befejezett ötödik futamot a HUN-21 egység nyerte, a péntek a németek napja volt a péntek, volt olyan bójakerülés, ahol az első öt helyen német egység fordult. A GER-18 csapat két futamot is megnyert, s ezzel az összetett lista elejére ugrott. A nap kezdetéig vezető magyar Sallai-Payr egység – egy harmadik, egy ötödik és egy tizedik hellyel - a második helyen folytathatja az EB-t.
Forrás: hunsail.hu
3. versenynapon történtek:
Két csütörtöki futammal érvényessé vált a kalóz osztály Csopakon rendezett Európa-bajnoksága.
A rendezők az ötödik futamnak többször is nekifutottak, ám egyik próbálkozás során sem tartott ki a szél, így egyelőre négy érvényes futamot teljesített a mezőny, amelynek élén a magyar Sallai Gábor-Payr Anna kettős tartózkodik.
A Csopakon a Procelero SE rendezésében zajló kalóz Európa-bajnokság harmadik versenynapján két futamot tudtak teljesíteni a versenyzők, igaz, ezzel együtt az első naphoz hasonlóan hosszú és nehéz napot zártak. A reggeli őszi keleti – amely nem szívódott fel 11 óra tájban – nagyon bíztatónak tűnt. Nem is habozott a rendezőség és a tervezett időpontban el is rajtolt az EB harmadik futama a kezdetben 50 fokról fújó, 7-8 csomós szélben. A kezdetben stabilnak tűnő szél a második cirkáló szakaszra balra fordult, ám a versenyrendező résen volt és pontosan követte a változást, így a mezőny a második cirkólászakaszt már 35 fokra helyezett tengelyen kezdte. A futamot a végig vezető magyar Sallai Gábor-PayrAnna kettős komoly előnnyel nyerte, és nagyot javítottak az összetett helyezésükön.
Rövid várakozás után indult a következő menet, amellyel már érvényessé vált a kontinensbajnokság. Erre a futamra tovább fordult a szél, (a pályatengelyt így 30 fokra tették a rendezők) és némiképp csökkent az ereje, a mezőny 6-7 csomós szélben rajtolt, ami ki is tartott a futam végéig. Az első cirkálószakasz végén a HUN-9 számú hajó ért fel elsőként Szentpéteri Ádámmal a kormánynál, őket egy német egység követte, majd Sallaiék jöttek. A második körben annyiban változott a sorrend, hogy Szentpéteriék egy helyet visszaestek, a harmadik helyen futottak célba. Az összetettben ezzel Sallaiék álltak az élre.
A harmadik futam rajtjára tovább gyengült a szél, így valamivel rövidebb és 30 fokra helyezett tengelyen vágott neki a mezőny a versenynek. A szélerő fokozatos további gyengülése miatt a második cirkáló szakaszt tovább kurtította a rendező, sőt, később pályarövidítést is elrendelt, de az első három befutó egység után teljesen felszívódott a szél, így Sipos Péter a futam félbeszakítása mellett döntött.
Ezt követően a partra távozott a mezőny, majd hozzávetőleg másfél óra várakozás után ismét vízre szálltak az egységek immár délnyugati szélben. A rendező csapat gyors pályatűzését követően (225 fok, 5-6 csomó) ismét nekivágott a mezőny az ötödik futamnak, ám két fekete zászlós általános visszahívást követően az első cirkáló szakasz közepén a szél felszívódása miatt ismét előkerült az „N” zászló, így a mezőny két futammal zárta a napot.
A mezőny élén a magyar Sallai-Payr kettős áll, őket a német Thoroe-Berndt kettős és az ugyancsak német Billerbeck-Raithel csapat következnek.
Forrás: hunsail.hu
2. versenynapon történtek:
A szervezők folyamatosan monitorozták a széljárást, de az egész nap alkalmatlan volt a vitorlázásra a kalózosok csopaki Európa-bajnokságán.
A csopaki Kalóz Európa-bajnokság második versenynapján - szerdán - szél hiányában elmaradtak a futamok. A rendezőség reggeltől délutánig folyamatosan monitorozta az idő- széljárást, de a nap folyamán végig alkalmatlannak találta a körülményeket ahhoz, hogy vízre "vezényelje" a mezőnyt és pályát tűzzön ki a versenyzők számára, így parti halasztással ment el a nap.
Ami azonban a kalózos mezőnynek szélcsend, az az RC vitorláshajó modelleknek ideális körülményt jelent, így a jelenleg élen álló három hajó legénysége ebben a "hajóosztályban" is kipróbálhatta magát a kontinensbajnokságnak otthont adó Procelero kikötőjében.
Forrás: hunsail.hu
1. versenynapon történtek:
Nehezen indult Csopakon a 2023-as Kalóz Európa-bajnokság, a Balaton ugyanis igazán furfangos arcát mutatta a mezőnynek. A nap végére végül kettő futamot teljesített az Európa-bajnoki flotta, az első svájci a második német sikerrel végződött.
Parti halasztással indult a Procelero Sportegyesület által rendezett kalóz Európa-bajnokság Csopakon, ráadásul amellett hogy nem volt versenyzésre alkalmas szél, az eső is eleredt a nyitó kormányosi értekezlet idejére. Sipos Péter, a verseny vezetője így a versenyzők tájékoztatását követően nem vezényelte vízre a mezőnyt, hiszen a meteorológiai előrejelzések dél előtt nem mutattak versenyzésre alkalmas körülményeket, nagyjából a jelzett időpontban azonban kiderült az ég és elindult délnyugati irányból a szél, ami egyre frissebben fújt így a rendező csapat és a mezőny vízre szállt. A folyamatosan nagyokat lengő szélben először 230 fokra, majd 210 fokra tűzött pályán sem sikerült érvényes rajtot összehozni, mindkét eljárást halasztással kellett megszakítani a rendkívül sérülékeny időjárásban. Ekkor úgy festett, hogy a délnyugatihoz közelebbi irányból fújó, a tihanyi szorosból érkező szél tartós marad, ezért a rendezőség vízközéptől délre költözött, ám ebben a pozícióban még a rajteljárás megkezdéséig sem sikerült eljutni.
Egy újabb költözést követően végre beállni látszott az időközben 280-320 fokos sávba fordult szél, így sikerült – fekete zászlóval – érvényes rajtot vezényelni a mezőnynek. A 320 fokra helyezett pályán 7 és 12 csomó közötti szélben csaknem a célidőnek megfelelő idő alatt futott le az EB első érvényes futama, amelyet a SUI-537 egység magabiztos versenyzéssel nyert meg. A második helyen pedig a magyar színekben induló Ian Ainslie kormányozta egység érkezett a célba.
A Balatonfüred alatti északias szél továbbra is változékony irányból fújt, ereje némiképp gyengült, így a versenyrendező 200 méterrel rövidítette a pályatengelyt és enyhén balra módosította az előző futaméhoz képest. Ebben a futamban komoly német fölény alakult ki már az első cirkáló szakasz végén, ami az időközben jobbra módosított második krajc végére tovább erősödött, ekkor az első öt helyen német egységek kerülték a bóját és ezt a fölényt a befutóig meg is tudták tartani.
Küzdelmesen indult tehát az Európa-bajnokság mind a versenyzők, mind a rendezőség számára, a mezőny hozzávetőleg 6 órát töltött a vízen és bár ennyi idő alatt kevésnek tűnhet a két érvényes futam, ez a kép csalóka mert a rendkívül bonyolult körülmények között a rendezőség jó döntésekkel két fair menetet biztosított a 76 résztvevő egység számára.
Az összetett listát az első futamot megnyerő svájci páros vezeti, a legjobb magyar egység az 5. helyen álló Ian Ainslie-Weöres Márta, őket a 6. helyen követi a Litkey Farkas-Németh Enikő csapat.
Forrás: hunsail.hu
Eredménylista:
Napi videós összefoglalók: